mandag den 8. marts 2010

Spice girl

Jeg tænker på at lave en sang udfra denne lidt fjollede sætning:
'det var den dag himlen var håndsky'.
Ikke sikkert jeg får det gjort, og farligt at smide det ud på nettet.
Ubeskyttet af alverdens ophavsret.

Her er en anden tekstbrok, jeg har på lager, og som måske engang
enten blir længere eller også rafineret ned til en sangtekst. Jeg
skrev det en aften min ældste datter på 12 år kæmpede med, at
skrive et digt. Beredvilligt trådte hendes far til, for at vise at man
kunne få noget ud af det nære og det helt almindelige. Min ordskvalder
blev ualmindelig hårdt anmeldt af hende: 'sådan noget vrøvl vil et 12
årigt barn da aldrig skrive - krydderier hrpff.....'.

'Tænk hvis jeg ikke skulle skrive dette digt.
så ville jeg sikkert have ryddet op på min krydderihylde.
Jeg ville have ordnet glassene i farver okker, gul, grøn
jeg ville have fået chili på fingrene og gnedet mig i øjet
svien ville have fået mig til at græde salte tårer
som ville dryppe ned på køkkenbordet
jeg ville snøftende have tænkt på alle de
fjerne egne hvorfra oregano, safran og karry kommer
jeg ville have nyset ved lugten af nærkontakt med sort peber
og til sidst ville jeg påbegynde en kogebog med opskrifter på ny krydret mad
som kun kunne laves ved fantasiens hjælp
bombastiske hovedretter og hidtil uhørte eksplosioner af dufte og smag
jeg ville derefter til allersidst have overvejet om ikke kanibaler siger 'nej tak'
til forret og dessert, men nøjes med hovedret
Alt det kunne jeg have nået, hvis ikke jeg skulle skrive dette lille digt.

1 kommentar: